Våre endringer fra i går til i dag:
Excellent user experience
Vi har en applikasjon (canvas app) som besøkende av Munch-museet kan bruke. Siden i går har vi gjort følgende for å forbedre brukeropplevelsen:
- Du kan nå kommunisere med vår chat-bot direkte i applikasjonen. Vi brukte en PCF-komponent for å legge inn chatboten som en iframe.
- Vi har fullført funksjonaliteten som lar brukerne ta bilder og få mer informasjon om kunstverket ved bruk av AI Builder (Se tidligere post og video).
- Besøkende kan nå besøke vårt digitale museum med både bilder og behagelig bakgrunnslyd som støtter opp under opplevelsen av museet. Museet kan også brukes med VR briller for de som ønsker det.
Rock Solid Geekness
Siden i går har vi forstått at vi har litt å gå på når det gjelder geekiness-nivået. Vi har derfor jobbet mye med en app for de ansatte ved museet der vi får opp data fra sensormålinger i utstillingsrommene som skal visualiseres i PowerBI.
Siden vi ikke har tilgang på noen IoT-enheter (😢) genererer vi målingene ved bruk av simuleringer fra en Raspberry Pi web simulator: https://azure-samples.github.io/raspberry-pi-web-simulator/ som vi har ti instanser av og skriver til ti forskjellige enhetregistreringer i IoT Hub i Azure.
Denne dataen blir så tilgjengeliggjort i endepunktet til som er innebygd i IoT Hub som igjen trigger en Azure Function App som skriver til Dataverse.
Most Extreme Business Value
Virtuelle museum: Det virtuelle museet kan bidra til å generere penger og interesse rundt museet selv om det ikke er åpent, men også i form av interesse for NFT kunst og kunstverk lånt fra andre museer.
I tillegg lar det museets kuratorer vise frem en større del av kunstsamlingen som totalt består av nærmere 28 000 kunstverk. I dag er kun en liten andel av disse tilgjengelig for publikum.
Bildegjenkjenning: Ved å legge inn mer informasjon i applikasjonen i stedet for ved siden av kunstverket kan vi bruke plassen på veggen til å stille ut enda flere bilder.
ChatBot: Chatbotten kan nå avlaste ansatte slik at de besøkende heller bruker applikasjonen enn å kalle på de ansatt for hjelp. De ansatte kan da bruke arbeidsdagen på mer verdiskapende oppgaver.
IoT: Ved bruk av vår IoTl-øsning som monitorerer temperatur og fuktighet rundt kunstverkene, vil spare museet for store utgifter:
- Ved bruk av IoT-løsningen kan lufteanlegget kjøle og varme opp rommene som trenger det
- Minimere skade på dyre uvurderlige malerier grunnet fukt
- Færre ansatte som flytter på malerier grunnet dårlig temperatur og fuktmålinger
- Unngår å måtte stenge Munch eller redusere antall besøkende i løpet av sommeren når det både er varmt og høy luftfuktighet
- I fremtiden ønsker de å styre lufteanlegget basert på sensorata.
NB! I Munch museet har vi underdimensjonert lufteanlegget og kommunen ønsker ikke å gi støtte for mer utbedringer av denne! Deres store frykt er at den store antall besøkende på sommeren og den høye sommertemperaturen vil gjøre store skader på flere kunstverk.
“Munchmuseet frykter at klimaanlegget ved det nye museet i Bjørvika ikke vil tåle sommervarme og rekordbesøk. […] Nå får imidlertid Munchmuseet et tydelig nei fra PBE, skriver Avisa Oslo. Begrunnelsen er at det vil ødelegge byggets «særegne visuelle og arkitektoniske utrykk», heter det i artikkelen.” https://www.arkitektnytt.no/notiser/munch-sliter-med-klimaet
Killer App
Vi har endelig fått bruke vår AI modell i vår besøksapplikasjon! Se vår youtube video her:Illustrasjon av vår funkjsonalitet
Vår nye Chatbot i besøksapplikasjonen tuter og kjører. Den ble både ferdigstilt og lagt inn i applikasjonen: Her trykket de på ChatBot ikonet og stiller Chatbotten spørsmål som den kan svare på 🙂
Vi har også ferdigstilt museet med både musikk, malerier og NFT’er. Sjekk ut videoen i den tidligere posten her: https://acdc.blog/steria2022/virtuelt-museum/